Fakty i mity o jachtach żaglowych

Nie od dziś wiadomo, że miłośnicy sportów i rekreacji wodnych najbardziej cenią sobie jachty. Te ogromnej wielkości pojazdy są prawdziwą gratką dla każdego, kto szuka wytchnienia podczas kilkugodzinnego dryfowania po morzach. Specjaliści wskazują, że od lat wzrasta liczna zakupu określonego rodzaju jednostek pływających: na plan pierwszy wysuwa się jacht żaglowy.

Warto zaznaczyć, że poszczególne rodzaje jachtów są rozróżniane jedynie przez miłośników, którzy doskonale znają elementy tych łodzi. Jacht żaglowy jest bowiem specyficznym rodzajem pojazdu wodnego. Zyskuje coraz więcej fanów, ponieważ może być wykorzystywany zarówno do celów sportowych, jak i rekreacyjnych. Od zwykłych jachtów różni go to, że jest napędzany głównie (lub jedynie) przez ruchy żagli. Te stanowią fundament pojazdu wodnego i decydują o jego skuteczności i stabilności.

Warto zaznaczyć, że nazwa jacht żaglowy nie może być używana na przemian z jachtem, bowiem większość z nich napędzana jest siłą silnika. Rozróżnić i zdefiniować każdy z tych pojazdów pomagają po części Międzynarodowe Przepisy o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu. Według nich granicą między jachtem żaglowym a żaglowcem jest długość jednostki 24 m.

Należy zwrócić uwagę na różnorodność modeli, jakie można spotkać przy wybieraniu pojazdu, jakim jest jacht żaglowy. Poszczególne różnią się od siebie przede wszystkim kształtem kadłuba, wysokością burty, czy też wyglądem rufy i dziobu. Najczęściej można spotkać dwa rodzaje jachtu: mieczowy, charakteryzujący się znaczną szerokością kadłuba. Zapewnia on stateczność poprzeczną. Drugim rodzajem jest jacht balastowy lub kilowy. W tym wypadku podstawą stabilności jest balast, czyli masa, której zadaniem jest obniżenie środka ciężkości. Nie należy zapominać o jachtach wielokadłubowych, których podstawowymi elementami są pływaki, połączone ze sobą sztywnym elementem konstrukcyjnym.

A co z materiałem, z jakiego wytworzony może być jacht żaglowy? Najbardziej podstawową grupę stanowią jednostki pływające, których kadłub wykonany jest z drewna, przede wszystkim dębu, jodły czy świerku. Drugą kategorię stanowią jachty kompozytowe, gdzie podstawowy budulec stanowi włókno szklane bądź węglowe, nasączone specjalnie żywicą szybkoutwardzalną. Oczywiście nie można zapomnieć o jachtach metalowych, bowiem to właśnie kadłub wykonany ze stali bądź z aluminium jest najczęściej spotykany na polskich wodach.

Co ciekawe, w Polsce wszystkie jednostki morskie podlegają rejestracji. To właśnie Polski Związek Żeglarski jest odpowiedzialny za podział na trzy grupy jachtów: a mianowicie śródlądowe, morskie i klasowe. W wypadku jachtów żaglowych jest to o tyle ważne, że są one stosowane zarówno w sportach wyścigowych, jak i w codziennych rodzinnych wycieczkach. Nie trzeba jednak przypominać, że najwięcej emocji wzbudzają regaty, w których biorą udział pojazdy napędzane siłą wiatru. A dla tych, którzy jacht żaglowy traktują jako rozrywkę, pozostają specjalnie do tego przygotowane przejażdżki turystyczne i w przyszłości odpowiednie kursy, dzięki którym samemu będzie można sterować i poznać siłę wiatru.